ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ ΤΥΠΟΣ (Σάββατο 7 – Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2012)
παρουσίαση της μελέτης του BGS σε μια σελίδα-αφιέρωμα
______________________________________________________________________________________________________
Ερευνα με θέμα τις επιπτώσεις του περιβαλλοντικού θορύβου στα παιδιά πραγματοποίησαν τους τελευταίους δέκα μήνες -εργαζόμενοι σε εθελοντική βάση- η διεπιστημονική μελετητική ομάδα εργασίας του Συνδέσμου Αποφοίτων Βρετανικών Πανεπιστημίων, με επικεφαλής τον καθηγητή αρχιτέκτονα και πολεοδόμο, Βασίλη Ζώτο. Τίτλος της έρευνας «Περιβαλλοντικός Θόρυβος στα Σχολεία… κίνδυνος για τα παιδιά».
Σύμφωνα και με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO) στο σχολικό περιβάλλον το επίπεδο του περιβαλλοντικού θορύβου στο εσωτερικό των σχολικών τάξεων δεν πρέπει να ξεπερνά τα 35dB, ενώ σύμφωνα με στοιχεία ερευνών, στην Ελλάδα έχουμε την πιο υψηλή στάθμη θορύβου από τις άλλες χώρες και είναι 61dB.
Ο περιβαλλοντικός θόρυβος είναι μία τεράστια απειλή για την υγεία μας και αυτή των παιδιών μας, όπως αποκαλύπτουν εξάλλου πολλές ψυχολογικές και κοινωνιολογικές έρευνες.
Συγκεκριμένα εκνευρισμός, δυσφορία, απώλεια ακοής, έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης, ψυχολογικές διαταραχές, ακροαστική κόπωση, επιθετική συμπεριφορά, διαταραχές ύπνου, δυσάρεστες ορμονικές αντιδράσεις, μειωμένη απόδοση στη δουλειά και στο σχολείο, αλλά και προβλήματα επικοινωνίας είναι μόνο μερικά από τα συμπτώματα.
Στο ερώτημα αν μας προστατεύει ο νόμος, διαπιστώνουμε ότι παρέχεται επαρκής προστασία τόσο από την ελληνική νομοθεσία όσο και από αυτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά δυστυχώς οι νόμοι δεν εφαρμόζονται.
Επίσης σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η μόνη στον κόσμο που έχει πάρει στα σοβαρά το ζήτημα του θορύβου, καθώς οι ΗΠΑ υστερούν τουλάχιστον μια δεκαετία σε αυτόν τον τομέα.
Η μελέτη έχει ασχοληθεί εκτενώς με το ερώτημα αν πραγματικά υπάρχουν λύσεις στο πρόβλημα του περιβαλλοντικού θορύβου.
Λύσεις στο εν λόγω πρόβλημα συνιστούν:
1) η πολεοδομική οργάνωση και ο πολεοδομικός σχεδιασμός που συμπεριλαμβάνει και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
2) η αρχιτεκτονική οργάνωση των λειτουργιών ενός κτιρίου μέσα στον χώρο και ο κτιριακός σχεδιασμός
3) οι τεχνικές λύσεις για ηχοπροστασία με ηχοαπορροφητικά υλικά και με ηχοπετάσματα.
Επίσης, η μελέτη έχει προχωρήσει σε προτάσεις ως προς το πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ηχομονωτικές ζώνες με “πράσινους τοίχους” και φυτοκάλυψη, δημιουργώντας έτσι και ένα ευχάριστο “πράσινο περιβάλλον”.
Στην έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, η μελετητική ομάδα του BGS έκανε την πρώτη παρουσίαση αυτής της μελέτης και ελπίζει να ευαισθητοποιήσει την ηγεσία της χώρας μας, τις Δημοτικές αρχές, τις σχολικές αρχές και τους δασκάλους, τις διάφορες οργανώσεις που ενδιαφέρονται για την υγεία, την ψυχολογία, την ακοή και την προστασία του παιδιού και γενικά όλους εμάς τους πολίτες αυτής της χώρας:
Πρέπει επί τέλους να ξεκινήσουμε να σκεπτόμαστε και να φροντίζουμε για την φυσιολογική και ψυχολογική υγεία και το μέλλον των παιδιών μας.
Στη μελέτη αυτή έχει γίνει μια σφαιρική εξέταση του προβλήματος καθώς και μία ανασκόπηση στρατηγικών λύσεων και προτάσεων για την αντιμετώπισή του.
Η μελετητική ομάδα του BGS θα προχωρήσει σε περαιτέρω δράσεις για την ευαισθητοποίηση όλων μας σχετικά με το μεγάλο πρόβλημα του περιβαλλοντικού θορύβου, που επηρεάζει την υγεία όλων μας και ιδιαίτερα των παιδιών μας.
Στον Ευρωπαϊκό και γενικότερα στον διεθνή χώρο υπάρχουν διάφορες οργανώσεις για την προστασία από τον θόρυβο. Η μελετητική ομάδα του BGS έχει οργανωθεί και θα συμμετάσχει σε αυτές τις ευαισθητοποιήσεις με διάφορες εκδηλώσεις που θα ανακοινωθούν προσεχώς.
Ο θόρυβος έχει χαρακτηριστεί ως “ο εφιάλτης του σύγχρονου ανθρώπου” και μία από τις σοβαρότερες περιβαλλοντικές απειλές που:
* Αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες υποβάθμισης του περιβάλλοντος και επομένως της ποιότητας ζωής
* Εχει τη μεγαλύτερη επικινδυνότητα (όπως επίσης και η ατμοσφαιρική ρύπανση) από όλες τις πηγές ρύπανσης του
περιβάλλοντος
* Αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα οικονομικής ανάπτυξης
* έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ολοκλήρωση μιας πνευματικής εργασίας
* επηρεάζει αρνητικά την κοινωνική συμπεριφορά, δυσχεραίνοντας την επικοινωνία, μειώνοντας τον αλτρουισμό και ενισχύοντας
την τάση επιθετικότητας
* Συνεχής έκθεση στο θόρυβο έχει ολέθριες συνέπειες για τα παιδιά: Παρουσιάζουν μειωμένη σχολική επίδοση, αυξημένη
αρτηριακή πίεση, χαμηλότερη επίδοση στα μαθήματα δυσκολεύονται στην ανάγνωση και παραιτούνται ευκολότερα από την
επίλυση προβλημάτων
* πρέπει να μας προβληματίσει το γεγονός ότι τα παιδιά της χώρας μας περνούν περίπου 14.000 ώρες της ζωής τους σε
σχολικές αίθουσες με υψηλά επίπεδα θορύβου.
Η ελληνική Πολιτεία αλλά και η κοινωνία μας γενικότερα δεν έχουν ενδιαφερθεί καθόλου στο παρελθόν για το πρόβλημα του περιβαλλοντικού θορύβου.
Μέλη της ομάδας που συμμετείχαν στην έρευνα και στην ανάλυση, καθώς και για την όλη οργάνωση της παρουσίασης και την υλοποίηση της παρούσας εκδήλωσης: Ιωάννης Ταχματζίδης, Αναστασία Μάλαμα (ψυχολόγοι) – Τζάκυ Ζώτου (κοινωνιολόγος) – Κωνσταντίνος Γεννάδης (νομικός) – Έλλη Καλοκαιρινού, Χάρης Κρεκουκιώτης, Άρης Κομνηνός (αρχιτέκτονες) – Έυα Παπαδημητρίου (αρχιτέκτων τοπίου).
Συντονιστής της ομάδας: Βασίλης Ζώτος, αρχιτέκτων & πολεοδόμος, πρόεδρος BGS
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την μελέτη …
παρουσίαση της μελέτης του BGS σε μια σελίδα-αφιέρωμα
______________________________________________________________________________________________________
Περιβαλλοντικός θόρυβος απειλή για τους μαθητές
Της ΕΜΜΗΣ ΠΑΝΟΥΣΗ
Τα παιδιά μας στα σχολεία των μεγάλων πόλεων δεν παίρνουν μόνο γνώσεις αλλά και πολλά ντεσιμπέλ που απειλούν σοβαρά την υγεία τους, ενώ η Πολιτεία αδιαφορεί.Ερευνα με θέμα τις επιπτώσεις του περιβαλλοντικού θορύβου στα παιδιά πραγματοποίησαν τους τελευταίους δέκα μήνες -εργαζόμενοι σε εθελοντική βάση- η διεπιστημονική μελετητική ομάδα εργασίας του Συνδέσμου Αποφοίτων Βρετανικών Πανεπιστημίων, με επικεφαλής τον καθηγητή αρχιτέκτονα και πολεοδόμο, Βασίλη Ζώτο. Τίτλος της έρευνας «Περιβαλλοντικός Θόρυβος στα Σχολεία… κίνδυνος για τα παιδιά».
Σύμφωνα και με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO) στο σχολικό περιβάλλον το επίπεδο του περιβαλλοντικού θορύβου στο εσωτερικό των σχολικών τάξεων δεν πρέπει να ξεπερνά τα 35dB, ενώ σύμφωνα με στοιχεία ερευνών, στην Ελλάδα έχουμε την πιο υψηλή στάθμη θορύβου από τις άλλες χώρες και είναι 61dB.
Ο περιβαλλοντικός θόρυβος είναι μία τεράστια απειλή για την υγεία μας και αυτή των παιδιών μας, όπως αποκαλύπτουν εξάλλου πολλές ψυχολογικές και κοινωνιολογικές έρευνες.
Συγκεκριμένα εκνευρισμός, δυσφορία, απώλεια ακοής, έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης, ψυχολογικές διαταραχές, ακροαστική κόπωση, επιθετική συμπεριφορά, διαταραχές ύπνου, δυσάρεστες ορμονικές αντιδράσεις, μειωμένη απόδοση στη δουλειά και στο σχολείο, αλλά και προβλήματα επικοινωνίας είναι μόνο μερικά από τα συμπτώματα.
Στο ερώτημα αν μας προστατεύει ο νόμος, διαπιστώνουμε ότι παρέχεται επαρκής προστασία τόσο από την ελληνική νομοθεσία όσο και από αυτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά δυστυχώς οι νόμοι δεν εφαρμόζονται.
Επίσης σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η μόνη στον κόσμο που έχει πάρει στα σοβαρά το ζήτημα του θορύβου, καθώς οι ΗΠΑ υστερούν τουλάχιστον μια δεκαετία σε αυτόν τον τομέα.
Η μελέτη έχει ασχοληθεί εκτενώς με το ερώτημα αν πραγματικά υπάρχουν λύσεις στο πρόβλημα του περιβαλλοντικού θορύβου.
Λύσεις στο εν λόγω πρόβλημα συνιστούν:
1) η πολεοδομική οργάνωση και ο πολεοδομικός σχεδιασμός που συμπεριλαμβάνει και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
2) η αρχιτεκτονική οργάνωση των λειτουργιών ενός κτιρίου μέσα στον χώρο και ο κτιριακός σχεδιασμός
3) οι τεχνικές λύσεις για ηχοπροστασία με ηχοαπορροφητικά υλικά και με ηχοπετάσματα.
Επίσης, η μελέτη έχει προχωρήσει σε προτάσεις ως προς το πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ηχομονωτικές ζώνες με “πράσινους τοίχους” και φυτοκάλυψη, δημιουργώντας έτσι και ένα ευχάριστο “πράσινο περιβάλλον”.
Στην έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, η μελετητική ομάδα του BGS έκανε την πρώτη παρουσίαση αυτής της μελέτης και ελπίζει να ευαισθητοποιήσει την ηγεσία της χώρας μας, τις Δημοτικές αρχές, τις σχολικές αρχές και τους δασκάλους, τις διάφορες οργανώσεις που ενδιαφέρονται για την υγεία, την ψυχολογία, την ακοή και την προστασία του παιδιού και γενικά όλους εμάς τους πολίτες αυτής της χώρας:
Πρέπει επί τέλους να ξεκινήσουμε να σκεπτόμαστε και να φροντίζουμε για την φυσιολογική και ψυχολογική υγεία και το μέλλον των παιδιών μας.
Στη μελέτη αυτή έχει γίνει μια σφαιρική εξέταση του προβλήματος καθώς και μία ανασκόπηση στρατηγικών λύσεων και προτάσεων για την αντιμετώπισή του.
Η μελετητική ομάδα του BGS θα προχωρήσει σε περαιτέρω δράσεις για την ευαισθητοποίηση όλων μας σχετικά με το μεγάλο πρόβλημα του περιβαλλοντικού θορύβου, που επηρεάζει την υγεία όλων μας και ιδιαίτερα των παιδιών μας.
Στον Ευρωπαϊκό και γενικότερα στον διεθνή χώρο υπάρχουν διάφορες οργανώσεις για την προστασία από τον θόρυβο. Η μελετητική ομάδα του BGS έχει οργανωθεί και θα συμμετάσχει σε αυτές τις ευαισθητοποιήσεις με διάφορες εκδηλώσεις που θα ανακοινωθούν προσεχώς.
Ο θόρυβος έχει χαρακτηριστεί ως “ο εφιάλτης του σύγχρονου ανθρώπου” και μία από τις σοβαρότερες περιβαλλοντικές απειλές που:
* Αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες υποβάθμισης του περιβάλλοντος και επομένως της ποιότητας ζωής
* Εχει τη μεγαλύτερη επικινδυνότητα (όπως επίσης και η ατμοσφαιρική ρύπανση) από όλες τις πηγές ρύπανσης του
περιβάλλοντος
* Αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα οικονομικής ανάπτυξης
* έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ολοκλήρωση μιας πνευματικής εργασίας
* επηρεάζει αρνητικά την κοινωνική συμπεριφορά, δυσχεραίνοντας την επικοινωνία, μειώνοντας τον αλτρουισμό και ενισχύοντας
την τάση επιθετικότητας
* Συνεχής έκθεση στο θόρυβο έχει ολέθριες συνέπειες για τα παιδιά: Παρουσιάζουν μειωμένη σχολική επίδοση, αυξημένη
αρτηριακή πίεση, χαμηλότερη επίδοση στα μαθήματα δυσκολεύονται στην ανάγνωση και παραιτούνται ευκολότερα από την
επίλυση προβλημάτων
* πρέπει να μας προβληματίσει το γεγονός ότι τα παιδιά της χώρας μας περνούν περίπου 14.000 ώρες της ζωής τους σε
σχολικές αίθουσες με υψηλά επίπεδα θορύβου.
Η ελληνική Πολιτεία αλλά και η κοινωνία μας γενικότερα δεν έχουν ενδιαφερθεί καθόλου στο παρελθόν για το πρόβλημα του περιβαλλοντικού θορύβου.
Μέλη της ομάδας που συμμετείχαν στην έρευνα και στην ανάλυση, καθώς και για την όλη οργάνωση της παρουσίασης και την υλοποίηση της παρούσας εκδήλωσης: Ιωάννης Ταχματζίδης, Αναστασία Μάλαμα (ψυχολόγοι) – Τζάκυ Ζώτου (κοινωνιολόγος) – Κωνσταντίνος Γεννάδης (νομικός) – Έλλη Καλοκαιρινού, Χάρης Κρεκουκιώτης, Άρης Κομνηνός (αρχιτέκτονες) – Έυα Παπαδημητρίου (αρχιτέκτων τοπίου).
Συντονιστής της ομάδας: Βασίλης Ζώτος, αρχιτέκτων & πολεοδόμος, πρόεδρος BGS
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την μελέτη …