παÏουσίαση της μελÎτης του BGS σε μια σελίδα-αφιÎÏωμα στο "ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΠ- ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ"
______________________________________________________________________________
Η ηχοÏÏÏπανση πλήττει τον εγκÎφαλο των μαθητών και επιβαÏÏνει την ψυχική τους υγεία
Της ΙΩΑÎÎΑΣ ΦΩΤΙΑΔΗ
Πόσο πιθανόν είναι να βλάψουμε την ακοή μας, αν εκτιθÎμεθα σε δυνατοÏÏ‚ θοÏÏβους, όπως αυτός της απογείωσης του αεÏοπλάνου; Και πόσες λιγότεÏες πιθανότητες Îχει Îνας μαθητής να λÏσει μια εξίσωση, όταν Îξω από το παÏάθυÏο της τάξης «δουλεÏει» Îνα κομπÏεσÎÏ; Τον «εφιάλτη», λοιπόν, του σÏγχÏονου ανθÏώπου, δηλαδή τον θόÏυβο, Îβαλε στο μικÏοσκόπιο η επιστημονική ομάδα του BGS (British Graduates Society - ΣÏνδεσμος Αποφοίτων Î’Ïετανικών Πανεπιστημίων) στη νÎα της μελÎτη «ΠεÏιβαλλοντικός θόÏυβος στα σχολεία - Κίνδυνος για τα παιδιά», όπου συμμετείχαν επιστήμονες όλων των ειδικοτήτων, ψυχολόγοι, κοινωνιολόγος, νομικός, αÏχιτÎκτονες, πολεοδόμος, αÏχιτÎκτονας τοπίου κ.λπ.
«Στην Ελλάδα δεν Îχουμε ακόμα αντιληφθεί τις πολλαπλÎÏ‚ επιπτώσεις της ηχοÏÏÏπανσης στην ανθÏώπινη υγεία, ιδιαίτεÏα μάλιστα στον εγκÎφαλο των παιδιών» ανÎφεÏε ο Ï€ÏόεδÏος του BGS, αÏχιτÎκτων πολεοδόμος, κ. Βασίλης Ζώτος. «Η Κομισιόν, ωστόσο, Ï€Ïόσφατα, Îθεσε ανώτατα ÏŒÏια στην ηχοÏÏÏπανση που μποÏεί να αντÎξει αγόγγυστα ο πολίτης». Το ÏŒÏιο του θοÏÏβου που μποÏεί να επιτÏÎψει την εÏÏυθμη λειτουÏγία της σχολικής τάξης Ï€ÏοσδιοÏίζεται στα 60 dB (ντεσιμπÎλ). Στην Ελλάδα, ωστόσο, ενώ στην υπόλοιπη ΕυÏώπη ο μÎσος ÏŒÏος θοÏÏβου στις σχολικÎÏ‚ αίθουσες κυμαίνεται από 30 Îως 45 ντεσιμπÎλ, ο θόÏυβος οÏίζεται στα 61 ντεσιμπÎλ. Εν Ï€ÏοκειμÎνω, η ηχοÏÏÏπανση Ï€ÏοÎÏχεται από την κίνηση των οχημάτων, εÏγοτάξια, σειÏήνες, εμποÏικÎÏ‚ δÏαστηÏιότητες κ.λπ. Οι «χάÏτες θοÏÏβου» Îχουν ολοκληÏωθεί, αλλά ακόμα δεν Îχουν δημοσιοποιηθεί. «Η μία χάÏτα που Îχει παÏουσιαστεί, Îνθεν κακείθεν της Αττικής ΟδοÏ, δείχνει ότι η όχληση είναι ιδιαίτεÏα υψηλή» σημειώνει ο κ. Ζώτος. «Πολλά σχολεία είναι κτισμÎνα στην πεÏιοχή και δÎχονται τις επιπτώσεις από την αυξημÎνη κυκλοφοÏία». Το Ï€Ïόβλημα, σÏμφωνα με τον διακεκÏιμÎνο πολεοδόμο, ξεκινά από την Îλλειψη Ï€Î¿Î»ÎµÎ¿Î´Î¿Î¼Î¹ÎºÎ¿Ï ÏƒÏ‡ÎµÎ´Î¹Î±ÏƒÎ¼Î¿Ï ÎºÎ±Î¹ την άνευ ÏƒÏ‡ÎµÎ´Î¹Î±ÏƒÎ¼Î¿Ï Î¿Î¹ÎºÎ¿Î´ÏŒÎ¼Î·ÏƒÎ· των σχολικών κτιÏίων.
Oι επιπτώσεις
ΣÏμφωνα με επιστημονικÎÏ‚ ÎÏευνες, η ηχοÏÏÏπανση επιβαÏÏνει τη σωματική και ψυχική υγεία, ενώ αποδεικνÏεται εξαιÏετικά επιβλαβής για τον εγκÎφαλο των παιδιών. «Η ηχοÏÏÏπανση συνδÎεται με τις γνωστικÎÏ‚ λειτουÏγίες και την ανάπτυξη των παιδιών, επηÏεάζει την ικανότητα Ï€Ïοσοχής, τη μνήμη και εν Ï„Îλει την απόδοσή τους στο σχολείο» υπογÏαμμίζει ο ψυχολόγος, κ. Γιάννης Ταχματζίδης. Και στις διαπÏοσωπικÎÏ‚ σχÎσεις των μαθητών, όμως, η ηχοÏÏÏπανση παίζει «Ïπουλο» Ïόλο. «Ο θόÏυβος Ï€Ïοκαλεί επιθετικότητα και ωθεί τους μαθητÎÏ‚ σε συγκÏοÏσεις, ενώ παÏάλληλα μειώνει το κίνητÏο συμμετοχής στο μάθημα και ωθεί πολλοÏÏ‚ μαθητÎÏ‚ στην παÏαίτηση». Και μολονότι θα μποÏοÏσε κάποιος να πει ότι και οι μαθητÎÏ‚ δημιουÏγοÏν ουκ ολίγο θόÏυβο με τις φωνÎÏ‚ τους μÎσα στις αίθουσες και στο Ï€ÏοαÏλιο, ο κ. Ταχματζίδης απαντά: «Ο ενδογενής θόÏυβος, που Ï€ÏοÎÏχεται από τη θÎÏμανση, τις συνομιλίες, τις αντηχήσεις, είναι Ï€Î¿Î»Ï Î¼Î¹ÎºÏότεÏος και κατ' επÎκταση γίνεται πιο εÏκολα ανεκτός από τον οÏγανισμό των παιδιών». Την επόμενη, επομÎνως, φοÏά που θα αναζητήσετε το κατάλληλο σχολείο για το παιδί σας, λάβετε σοβαÏά Ï…Ï€' όψιν την απόστασή του από δÏόμους ταχείας κυκλοφοÏίας και άλλες εστίες θοÏÏβου.
Δεν είναι μόνο τα παιδιά «θÏματα» του θοÏÏβου. Ο Παγκόσμιος ΟÏγανισμός Υγείας κÏοÏει τον κώδωνα του κινδÏνου σε όλους. Το ÏŒÏιο του πόνου Îχει οÏιστεί στα 120 ντεσιμπÎλ, τάξη μεγÎθους θοÏÏβου που Ï€ÏοκÏπτει, για παÏάδειγμα, από τα βεγγαλικά. Ομως και άλλες πιο «αθώες» δÏαστηÏιότητες, όπως το κλάμα ενός μωÏοÏ, η παÏακολοÏθηση ενός ποδοσφαιÏÎ¹ÎºÎ¿Ï Î±Î³ÏŽÎ½Î± ή μιας Ïοκ συναυλίας, μποÏοÏν να αποβοÏν καταστÏοφικÎÏ‚ για την ακοή μας - ανάλογα βÎβαια με τον χÏόνο Îκθεσης και τις αντοχÎÏ‚ κάθε οÏγανισμοÏ.
ΠαÏάλληλα, οι επιστήμονες Îχουν καταγÏάψει ως επιπτώσεις της ηχοÏÏÏπανσης οÏμονικÎÏ‚ αντιδÏάσεις, αÏξηση της αÏτηÏιακής πίεσης και των καÏδιακών παλμών.
«Η Îκθεση σε θόÏυβο επιτείνει το άγχος και την κατάθλιψη», Ï€ÏοσθÎτει ο ψυχολόγος, κ. Γ. Ταχματζίδης. Ωστόσο, το πιο σÏνηθες και καθημεÏινό Ï€Ïόβλημα είναι οι διαταÏαχÎÏ‚ Ïπνου. Μια σειÏήνα αυτοκινήτου που ενεÏγοποιείται εν τω μÎσω της νÏχτας, μια τηλεόÏαση στη διαπασών ή ακόμα και Îνας αιφνίδιος διαπληκτισμός από το διπλανό διαμÎÏισμα μποÏεί να κοστίσει τον βÏαδινό Ïπνο σε πολλοÏÏ‚ από εμάς.
ΣυγκεκÏιμÎνα, στο 80 με 90% των πεÏιπτώσεων ενοχοποιείται ο πεÏιβαλλοντικός θόÏυβος για την αϋπνία. ΚαταγÏάφεται δυσκολία στην ÎναÏξη Ïπνου, ξυπνήματα κατά τη διάÏκεια, αλλαγÎÏ‚ σταδίων και βάθους Ïπνου. Οι ταλαιπωÏημÎνοι της Ï€ÏοηγοÏμενης νÏχτας εκδηλώνουν εκνευÏισμό και κοÏÏαση, ενώ για να αποφÏγουν άλλη μια άγÏυπνη νÏχτα ωθοÏνται συχνά σε ηÏεμιστικά.
Υπολογίζεται ότι 170 εκατομμÏÏια άνθÏωποι ζουν σε πεÏιοχÎÏ‚, όπου η ηχοÏÏÏπανση ξεπεÏνά τα επιτÏεπτά ÏŒÏια. Σε ευÏωπαϊκό, μάλιστα, επίπεδο εκτιμάται ότι το 20% των πολιτών υποφÎÏει από την κατάσταση αυτή.
Σωστή χωÏοθÎτηση και τεχνικÎÏ‚ λÏσεις
«Με κατάλληλες κυκλοφοÏιακÎÏ‚ Ïυθμίσεις και χωÏοθÎτηση των σχολικών κτιÏίων ο πεÏιβαλλοντικός θόÏυβος μποÏεί να μειωθεί σημαντικά», επισημαίνει η αÏχιτÎκτων, κ. Ελλη ΚαλοκαιÏινοÏ. Στην πεÏιοχή γÏÏω από Îνα σχολικό κτίÏιο μποÏεί να ισχÏσει απαγόÏευση κυκλοφοÏίας σε ÏŽÏες «αιχμής» ή να πεζοδÏομηθοÏν οι παÏακείμενοι δÏόμοι. «Ο θόÏυβος που φθάνει στις σχολικÎÏ‚ αίθουσες μειώνεται εξαÏχής, αν στο οικόπεδο χωÏοθετηθεί δίπλα στον δÏόμο το Ï€ÏοαÏλιο και στο βάθος, â€Ï€ÏοστατευμÎνο†το σχολικό κτίÏιο». ΠαÏάλληλα, υπάÏχουν πολλÎÏ‚ τεχνικÎÏ‚ λÏσεις για τον πεÏιοÏισμό του πεÏÎ¹Î²Î±Î»Î»Î¿Î½Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î¸Î¿ÏÏβου: ηχομονωτικÎÏ‚ ζώνες, ηχοπετάσματα, φυτοκάλυψη, αλλά και χÏήση ηχοαποÏÏοφητικών υλικών. «Με σωστή συντήÏηση του οδοστÏώματος, το οποίο σήμεÏα πολλαπλασιάζει τον θόÏυβο των διεÏχομÎνων οχημάτων λόγω των πολλών επιπÎδων, μποÏοÏμε να πεÏιοÏίσουμε την ανάκλαση του θοÏÏβου από 3 Îως 15 ντεσιμπÎλ» επισημαίνει η κ. ΚαλοκαιÏινοÏ. «ΠÏόκειται για τη μÎθοδο αναζωογόνησης του οδοστÏώματος, που γίνεται με βολή ατσαλοσφαιÏιδίων που καθιστοÏν την επιφάνεια ηχοαποÏÏοφητική».
«ΠÏάσινοι» τοίχοι
ΕτεÏη λÏση είναι τα ηχοπετάσματα, που ήδη γνωÏίζουμε από την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας. «ΥπάÏχουν εξίσου αποτελεσματικά φυτικά ηχοπετάσματα, όπως οι Ï€Ïάσινοι τοίχοι και οι ηχομονωτικÎÏ‚ ζώνες». Ο «πÏάσινος» τοίχος δημιουÏγείται πάνω σε μια ξÏλινη κατασκευή, γÏÏω από την οποία «πλÎκονται» αναÏÏιχητικά φυτά. Οι ηχομονωτικÎÏ‚ ζώνες με φυτά και δÎνδÏα, που Ï€ÏÎπει να μεσολαβοÏν Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Î´Ïόμου και ÏƒÏ‡Î¿Î»Î¹ÎºÎ¿Ï ÎºÏ„Î¹Ïίου, Ï€ÏÎπει να Îχουν πλάτος 7 Îως 17 μÎÏ„Ïα και το μήκος της δενδÏοστοιχίας Ï€ÏÎπει να είναι διπλάσιο από την απόσταση σχολείο - δÏόμος.
____________________________________________________________________________________________________
Â
Στα Ï€Ïόσφατα “European Newspaper Awards - 2012†Îλαβαν μÎÏος 232 εφημεÏίδες από 25 χώÏες της ΕυÏώπης.
Μια σημαντική διάκÏιση, απόδειξη ότι το ελληνικό γÏαφιστικό ντιζάιν δεν Îχει τίποτα να ζηλÎψει από τους Ï€ÏωτοπόÏους του εξωτεÏικοÏ, ήταν η βÏάβευση ελληνικών εφημεÏίδων (Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Ï‰Î½ οποίων «Η ΚαθημεÏινή» και το κυÏιακάτικο πεÏιοδικό «Κ») και πεÏιοδικών στα European Newspaper Awards που Îγιναν Ï€Ïόσφατα στη ΓεÏμανία.
Η σημασία της βÏάβευσης στον καταξιωμÎνο θεσμό των «ΕυÏωπαϊκών Î’Ïαβείων ΕφημεÏίδων» που Ï€Ïαγματοποιείται εδώ και δÎκα χÏόνια είναι ακόμη μεγαλÏτεÏη αν σκεφτεί κανείς ότι ανάμεσα στις εφημεÏίδες που απÎσπασαν βÏαβεία συγκαταλÎγονται σπουδαίοι τίτλοι, όπως οι γεÏμανικÎÏ‚ Die Zeit, Bild, Berliner Zeitung και Financial Times Deutschland, η ισπανική El Correo, η γαλλική Liberation, η βÏετανική The Independent on Sunday.
ΦÎτος, η «Κ» βÏαβεÏθηκε Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Î¬Î»Î»Ï‰Î½Â ÎºÎ±Î¹ για Ï„ÎσσεÏα γÏαφήματα στην κατηγοÏία infographics.
                                                                                                                         ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για την μελÎτη …
       Â