___________________________________________________________________________________________________

ΠαÏουσίαση της μελÎτης του BGS στο Δημοτικό ΕλεÏθεÏο Πανεπιστήμιο ΠεÏιστεÏίου (5-3-2012).
                                                                                                                              Δείτε το video…
Το 2004 ο συνθÎτης ΣταÏÏος ΞαÏχάκος ως ευÏωβουλευτής είχε θÎσει το εÏώτημα στην ευÏωβουλή για την “… Ï€Ïοστασία της υγείας … από τον θόÏυβο, των Ελλήνων μαθητών οι οποίοι πεÏνοÏν 14.000 ÏŽÏες μÎσα στις σχολικÎÏ‚ αίθουσες Ï€Ïιν αποφοιτήσουν….â€
Η διεπιστημονική μελετητική ομάδα εÏγασίας του BGS που απαÏτίζεται από ψυχολόγους, κοινωνιολόγο, νομικό, πολεοδόμο, μηχανικό πεÏιβάλλοντος, αÏχιτÎκτονες, αÏχιτÎκτονα τοπίου και δημοσιογÏάφο, εÏγάζεται σε εθελοντική βάση, από το 2010 διεÏευνώντας τις επιπτώσεις του πεÏÎ¹Î²Î±Î»Î»Î¿Î½Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î¸Î¿ÏÏβου στην φυσιολογική και ψυχολογική υγεία των παιδιών μας.
Για Ï€Ïώτη φοÏά παÏουσιάστηκε μια σφαιÏική μελÎτη που εξετάζει το τεÏάστιο αυτό Ï€Ïόβλημα από όλες τις πλευÏÎÏ‚ και Ï€Ïοτείνει λÏσεις βιώσιμης Ï€Ïάσινης ανάπτυξης.
Η ελληνική πολιτεία αλλά και η κοινωνία μας γενικότεÏα δεν Îχουν ενδιαφεÏθεί καθόλου στο παÏελθόν για το Ï€Ïόβλημα του πεÏÎ¹Î²Î±Î»Î»Î¿Î½Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î¸Î¿ÏÏβου.
Η χώÏα μας αυτή τη στιγμή βÏίσκεται σε μία μεγάλη κÏίση πολιτική - κοινωνική και οικονομική και Ï€ÏÎπει να κάνουμε μεγάλες διαÏθÏωτικÎÏ‚ αλλαγÎÏ‚ για να ‘πάμε μπÏοστά' και να οÏγανωθοÏμε για την ‘επόμενη ημÎÏα’ και για τις επόμενες γενιÎÏ‚. ΜÎσα σε όλες τις άλλες αλλαγÎÏ‚ που Ï€ÏÎπει να κάνουμε ας αλλάξουμε οÏισμÎνα Ï€Ïάγματα σαν Îνα δώÏο στα παιδιά μας και στις επόμενες γενιÎÏ‚ που θα ÎÏθουν για να μεγαλώσουν σε Îνα ‘οÏγανωμÎνο’ και υγιÎÏ‚ πεÏιβάλλον.
ΜÎχÏι σήμεÏα Îχουν γίνει αÏκετÎÏ‚ παÏουσιάσεις της μελÎτης και είναι μεγάλο το ενδιαφÎÏον που εκδηλώθηκε από όλους τους συμμετÎχοντες αλλά και από τα ΜΜΕ. Εμείς συνεχίζουμε…γιατί πιστεÏουμε ότι: ‘πÏÎπει να κάνεις θόÏυβο για να απαλλαγείς από τον ΘόÏυβο’…….
Ελπίζουμε να ευαισθητοποιήσουμε την ηγεσία της χώÏας μας, τις ΔημοτικÎÏ‚ αÏχÎÏ‚, τις σχολικÎÏ‚ αÏχÎÏ‚ και τους δασκάλους, τις διάφοÏες οÏγανώσεις που ενδιαφÎÏονται για την υγεία, την ψυχολογία, την ακοή και την Ï€Ïοστασία του παιδιοÏ και γενικά όλους εμάς τους πολίτες.____________________________________________________________________________________________________
Βασικά στοιχεία από την παÏουσίαση της μελÎτηςÂ
Η Îννοια και ο χαÏακτηÏισμός του πεÏÎ¹Î²Î±Î»Î»Î¿Î½Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î¸Î¿ÏÏβου ο οποίος είναι το σÏνολο της ηχητικής όχλησης που Ï€ÏοÎÏχεται από τις μεταφοÏÎÏ‚, τη βιομηχανία, τις δÏαστηÏιότητες αναψυχής και εστίασης, καθώς και από οικιακÎÏ‚ δÏαστηÏιότητες.
ΣÏμφωνα με τον Παγκόσμιο ΟÏγανισμό Υγείας (WHO) στο σχολικό πεÏιβάλλον το επίπεδο του πεÏÎ¹Î²Î±Î»Î»Î¿Î½Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î¸Î¿ÏÏβου στο εσωτεÏικό των σχολικών τάξεων δεν Ï€ÏÎπει να ξεπεÏνά τα 35 dB, ενώ σÏμφωνα με στοιχεία εÏευνών, στην Ελλάδα Îχουμε την πιο υψηλή στάθμη θοÏÏβου από τις άλλες χώÏες και είναι 61 dB.
Στο μεγάλο εÏώτημα αν υπάÏχει Ï€Ïαγματικά λόγος ανησυχίας διαπιστώνουμε ότι ο πεÏιβαλλοντικός θόÏυβος είναι μία τεÏάστια απειλή για την υγεία μας και αυτή των παιδιών μας, όπως αποκαλÏπτουν οι ψυχολογικÎÏ‚ και κοινωνιολογικÎÏ‚ ÎÏευνες.
ΣυγκεκÏιμÎνα, εκνευÏισμός, δυσφοÏία, απώλεια ακοής, Îλλειψη αυτοσυγκÎντÏωσης, ψυχολογικÎÏ‚ διαταÏαχÎÏ‚, ακÏοαστική κόπωση, επιθετική συμπεÏιφοÏά, διαταÏαχÎÏ‚ Ïπνου, δυσάÏεστες οÏμονικÎÏ‚ αντιδÏάσεις, μειωμÎνη απόδοση στη δουλειά και στο σχολείο, αλλά και Ï€Ïοβλήματα επικοινωνίας είναι μόνο μεÏικά από τα συμπτώματα.
Στο εÏώτημα αν μας Ï€ÏοστατεÏει ο νόμος, διαπιστώνουμε ότι παÏÎχεται επαÏκής Ï€Ïοστασία τόσο από την ελληνική νομοθεσία όσο και από αυτή της ΕυÏωπαϊκής Ένωσης, αλλά δυστυχώς (όπως συμβαίνει πάντα στην Ελλάδα) οι νόμοι δεν εφαÏμόζονται.Â
Επίσης σημειώνεται ότι η ΕυÏωπαϊκή Ένωση είναι η μόνη στον κόσμο που Îχει πάÏει στα σοβαÏά το ζήτημα του θοÏÏβου, καθώς οι ΗΠΑ υστεÏοÏν τουλάχιστον μια δεκαετία σε αυτόν τον τομÎα.
Η μελÎτη Îχει ασχοληθεί εκτενώς με το εÏώτημα αν Ï€Ïαγματικά υπάÏχουν λÏσεις στο Ï€Ïόβλημα του πεÏÎ¹Î²Î±Î»Î»Î¿Î½Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î¸Î¿ÏÏβου.
ΛÏσεις  στο εν λόγω Ï€Ïόβλημα συνιστοÏν: 1) η πολεοδομική οÏγάνωση και ο πολεοδομικός σχεδιασμός που συμπεÏιλαμβάνει και κυκλοφοÏιακÎÏ‚ Ïυθμίσεις 2) η αÏχιτεκτονική οÏγάνωση των λειτουÏγιών ενός κτιÏίου μÎσα στον χώÏο και ο κτιÏιακός σχεδιασμός 3) οι τεχνικÎÏ‚ λÏσεις για ηχοπÏοστασία με ηχοαποÏÏοφητικά υλικά και με ηχοπετάσματα.
Επίσης, η μελÎτη Îχει Ï€ÏοχωÏήσει σε Ï€Ïοτάσεις ως Ï€Ïος το πώς μποÏοÏμε να δημιουÏγήσουμε ηχομονωτικÎÏ‚ ζώνες με “πÏάσινους τοίχους†και φυτοκάλυψη , δημιουÏγώντας Îτσι και Îνα ευχάÏιστο “πÏάσινο πεÏιβάλλονâ€.
Στην ÎναÏξη της νÎας σχολικής χÏονιάς, η μελετητική ομάδα του BGS Îκανε την Ï€Ïώτη παÏουσίαση αυτής της μελÎτης και ελπίζουμε να ευαισθητοποιήσουμε την ηγεσία της χώÏας μας, τις ΔημοτικÎÏ‚ αÏχÎÏ‚, τις σχολικÎÏ‚ αÏχÎÏ‚ και τους δασκάλους, τις διάφοÏες οÏγανώσεις που ενδιαφÎÏονται για την υγεία, την ψυχολογία, την ακοή και την Ï€Ïοστασία του παιδιοÏ και γενικά όλους εμάς τους πολίτες αυτής της χώÏας: πÏÎπει επί Ï„Îλους να ξεκινήσουμε να σκεπτόμαστε και να φÏοντίζουμε για την φυσιολογική και ψυχολογική υγεία και το μÎλλον των παιδιών μας.
ΔÏάσεις ευαισθητοποίησης
Στην μελÎτη αυτή Îγινε μια σφαιÏική εξÎταση του Ï€Ïοβλήματος καθώς και μία ανασκόπηση στÏατηγικών λÏσεων και Ï€Ïοτάσεων για την αντιμετώπισή του.Â
Η μελετητική ομάδα του BGS θα Ï€ÏοχωÏήσει σε πεÏαιτÎÏω δÏάσεις για την ευαισθητοποίηση όλων μας σχετικά με το μεγάλο Ï€Ïόβλημα του πεÏÎ¹Î²Î±Î»Î»Î¿Î½Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î¸Î¿ÏÏβου, που επηÏεάζει την υγεία όλων μας και ιδιαίτεÏα των παιδιών μας.
Στον ΕυÏωπαϊκό και γενικότεÏα στον διεθνή χώÏο υπάÏχουν διάφοÏες οÏγανώσεις για την Ï€Ïοστασία από τον θόÏυβο. Η μελετητική ομάδα του BGS Îχει οÏγανωθεί και θα συμμετάσχει σε αυτÎÏ‚ τις ευαισθητοποιήσεις με διάφοÏες εκδηλώσεις που θα ανακοινωθοÏν Ï€Ïοσεχώς.
ΣυμπεÏάσματα από την μελÎτη
Ο θόÏυβος Îχει χαÏακτηÏιστεί ως “ο εφιάλτης του σÏγχÏονου ανθÏώπου†και μία από τις σοβαÏότεÏες πεÏιβαλλοντικÎÏ‚ απειλÎÏ‚ που:
• αποτελεί Îναν από τους σημαντικότεÏους παÏάγοντες υποβάθμισης του πεÏιβάλλοντος και επομÎνως της ποιότητας
   ζωής
• Îχει την μεγαλÏτεÏη επικινδυνότητα (όπως επίσης και η ατμοσφαιÏική ÏÏπανση) από όλες τις πηγÎÏ‚ ÏÏπανσης του
   πεÏιβάλλοντος
• αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παÏάγοντα οικονομικής ανάπτυξης
• Îχει αÏνητικÎÏ‚ επιπτώσεις στην ολοκλήÏωση μιας πνευματικής εÏγασίας
• επηÏεάζει αÏνητικά την κοινωνική συμπεÏιφοÏά, δυσχεÏαίνοντας την επικοινωνία, μειώνοντας τον αλτÏουισμό και
   ενισχÏοντας την τάση επιθετικότητας
• συνεχής Îκθεση στο θόÏυβο Îχει ολÎθÏιες συνÎπειες για τα παιδιά - παÏουσιάζουν μειωμÎνη σχολική επίδοση -Â
   αυξημÎνη αÏτηÏιακή πίεση – χαμηλότεÏη επίδοση στα μαθήματα – δυσκολεÏονται στην ανάγνωση και παÏαιτοÏνται
    ευκολότεÏα από την επίλυση πÏοβλημάτων
• πÏÎπει να μας Ï€Ïοβληματίσει το γεγονός ότι τα παιδιά της χώÏας μας πεÏνοÏν πεÏίπου 14.000 ÏŽÏες της ζωής τους σε
   σχολικÎς αίθουσες με υψηλά επίπεδα θοÏÏβου
                                                                      ΒλÎπε ΚΑΘΗΜΕΡΙÎΗ - αφιÎÏωμα στο "ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΠ- ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ" …
                                                                                             ΒλÎπε “ΑΔΕΣΜΕΥΤΟ ΤΥΠΟ†παÏουσίαση-αφιÎÏωμα της μελÎτης του BGSÂ
                                                                                           “European Newspaper Awards – 2012â€:Â
_________________________________________________________________________________________