___________________________________________________________________________________________________

Παρουσίαση της μελέτης του BGS στο Δημοτικό Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Περιστερίου (5-3-2012).
Δείτε το video…
Το 2004 ο συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος ως ευρωβουλευτής είχε θέσει το ερώτημα στην ευρωβουλή για την “… προστασία της υγείας … από τον θόρυβο, των Ελλήνων μαθητών οι οποίοι περνούν 14.000 ώρες μέσα στις σχολικές αίθουσες πριν αποφοιτήσουν….”
Η διεπιστημονική μελετητική ομάδα εργασίας του BGS που απαρτίζεται από ψυχολόγους, κοινωνιολόγο, νομικό, πολεοδόμο, μηχανικό περιβάλλοντος, αρχιτέκτονες, αρχιτέκτονα τοπίου και δημοσιογράφο, εργάζεται σε εθελοντική βάση, από το 2010 διερευνώντας τις επιπτώσεις του περιβαλλοντικού θορύβου στην φυσιολογική και ψυχολογική υγεία των παιδιών μας.
Για πρώτη φορά παρουσιάστηκε μια σφαιρική μελέτη που εξετάζει το τεράστιο αυτό πρόβλημα από όλες τις πλευρές και προτείνει λύσεις βιώσιμης πράσινης ανάπτυξης.
Η ελληνική πολιτεία αλλά και η κοινωνία μας γενικότερα δεν έχουν ενδιαφερθεί καθόλου στο παρελθόν για το πρόβλημα του περιβαλλοντικού θορύβου.
Η χώρα μας αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μία μεγάλη κρίση πολιτική - κοινωνική και οικονομική και πρέπει να κάνουμε μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές για να ‘πάμε μπροστά' και να οργανωθούμε για την ‘επόμενη ημέρα’ και για τις επόμενες γενιές. Μέσα σε όλες τις άλλες αλλαγές που πρέπει να κάνουμε ας αλλάξουμε ορισμένα πράγματα σαν ένα δώρο στα παιδιά μας και στις επόμενες γενιές που θα έρθουν για να μεγαλώσουν σε ένα ‘οργανωμένο’ και υγιές περιβάλλον.
Μέχρι σήμερα έχουν γίνει αρκετές παρουσιάσεις της μελέτης και είναι μεγάλο το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε από όλους τους συμμετέχοντες αλλά και από τα ΜΜΕ. Εμείς συνεχίζουμε…γιατί πιστεύουμε ότι: ‘πρέπει να κάνεις θόρυβο για να απαλλαγείς από τον Θόρυβο’…….
Ελπίζουμε να ευαισθητοποιήσουμε την ηγεσία της χώρας μας, τις Δημοτικές αρχές, τις σχολικές αρχές και τους δασκάλους, τις διάφορες οργανώσεις που ενδιαφέρονται για την υγεία, την ψυχολογία, την ακοή και την προστασία του παιδιού και γενικά όλους εμάς τους πολίτες.____________________________________________________________________________________________________
Βασικά στοιχεία από την παρουσίαση της μελέτης
Η έννοια και ο χαρακτηρισμός του περιβαλλοντικού θορύβου ο οποίος είναι το σύνολο της ηχητικής όχλησης που προέρχεται από τις μεταφορές, τη βιομηχανία, τις δραστηριότητες αναψυχής και εστίασης, καθώς και από οικιακές δραστηριότητες.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO) στο σχολικό περιβάλλον το επίπεδο του περιβαλλοντικού θορύβου στο εσωτερικό των σχολικών τάξεων δεν πρέπει να ξεπερνά τα 35 dB, ενώ σύμφωνα με στοιχεία ερευνών, στην Ελλάδα έχουμε την πιο υψηλή στάθμη θορύβου από τις άλλες χώρες και είναι 61 dB.
Στο μεγάλο ερώτημα αν υπάρχει πραγματικά λόγος ανησυχίας διαπιστώνουμε ότι ο περιβαλλοντικός θόρυβος είναι μία τεράστια απειλή για την υγεία μας και αυτή των παιδιών μας, όπως αποκαλύπτουν οι ψυχολογικές και κοινωνιολογικές έρευνες.
Συγκεκριμένα, εκνευρισμός, δυσφορία, απώλεια ακοής, έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης, ψυχολογικές διαταραχές, ακροαστική κόπωση, επιθετική συμπεριφορά, διαταραχές ύπνου, δυσάρεστες ορμονικές αντιδράσεις, μειωμένη απόδοση στη δουλειά και στο σχολείο, αλλά και προβλήματα επικοινωνίας είναι μόνο μερικά από τα συμπτώματα.
Στο ερώτημα αν μας προστατεύει ο νόμος, διαπιστώνουμε ότι παρέχεται επαρκής προστασία τόσο από την ελληνική νομοθεσία όσο και από αυτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά δυστυχώς (όπως συμβαίνει πάντα στην Ελλάδα) οι νόμοι δεν εφαρμόζονται.
Επίσης σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η μόνη στον κόσμο που έχει πάρει στα σοβαρά το ζήτημα του θορύβου, καθώς οι ΗΠΑ υστερούν τουλάχιστον μια δεκαετία σε αυτόν τον τομέα.
Η μελέτη έχει ασχοληθεί εκτενώς με το ερώτημα αν πραγματικά υπάρχουν λύσεις στο πρόβλημα του περιβαλλοντικού θορύβου.
Λύσεις στο εν λόγω πρόβλημα συνιστούν: 1) η πολεοδομική οργάνωση και ο πολεοδομικός σχεδιασμός που συμπεριλαμβάνει και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις 2) η αρχιτεκτονική οργάνωση των λειτουργιών ενός κτιρίου μέσα στον χώρο και ο κτιριακός σχεδιασμός 3) οι τεχνικές λύσεις για ηχοπροστασία με ηχοαπορροφητικά υλικά και με ηχοπετάσματα.
Επίσης, η μελέτη έχει προχωρήσει σε προτάσεις ως προς το πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ηχομονωτικές ζώνες με “πράσινους τοίχους” και φυτοκάλυψη , δημιουργώντας έτσι και ένα ευχάριστο “πράσινο περιβάλλον”.
Στην έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, η μελετητική ομάδα του BGS έκανε την πρώτη παρουσίαση αυτής της μελέτης και ελπίζουμε να ευαισθητοποιήσουμε την ηγεσία της χώρας μας, τις Δημοτικές αρχές, τις σχολικές αρχές και τους δασκάλους, τις διάφορες οργανώσεις που ενδιαφέρονται για την υγεία, την ψυχολογία, την ακοή και την προστασία του παιδιού και γενικά όλους εμάς τους πολίτες αυτής της χώρας: πρέπει επί τέλους να ξεκινήσουμε να σκεπτόμαστε και να φροντίζουμε για την φυσιολογική και ψυχολογική υγεία και το μέλλον των παιδιών μας.
Δράσεις ευαισθητοποίησης
Στην μελέτη αυτή έγινε μια σφαιρική εξέταση του προβλήματος καθώς και μία ανασκόπηση στρατηγικών λύσεων και προτάσεων για την αντιμετώπισή του.
Η μελετητική ομάδα του BGS θα προχωρήσει σε περαιτέρω δράσεις για την ευαισθητοποίηση όλων μας σχετικά με το μεγάλο πρόβλημα του περιβαλλοντικού θορύβου, που επηρεάζει την υγεία όλων μας και ιδιαίτερα των παιδιών μας.
Στον Ευρωπαϊκό και γενικότερα στον διεθνή χώρο υπάρχουν διάφορες οργανώσεις για την προστασία από τον θόρυβο. Η μελετητική ομάδα του BGS έχει οργανωθεί και θα συμμετάσχει σε αυτές τις ευαισθητοποιήσεις με διάφορες εκδηλώσεις που θα ανακοινωθούν προσεχώς.
Συμπεράσματα από την μελέτη
Ο θόρυβος έχει χαρακτηριστεί ως “ο εφιάλτης του σύγχρονου ανθρώπου” και μία από τις σοβαρότερες περιβαλλοντικές απειλές που:
• αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες υποβάθμισης του περιβάλλοντος και επομένως της ποιότητας
ζωής
• έχει την μεγαλύτερη επικινδυνότητα (όπως επίσης και η ατμοσφαιρική ρύπανση) από όλες τις πηγές ρύπανσης του
περιβάλλοντος
• αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα οικονομικής ανάπτυξης
• έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ολοκλήρωση μιας πνευματικής εργασίας
• επηρεάζει αρνητικά την κοινωνική συμπεριφορά, δυσχεραίνοντας την επικοινωνία, μειώνοντας τον αλτρουισμό και
ενισχύοντας την τάση επιθετικότητας
• συνεχής έκθεση στο θόρυβο έχει ολέθριες συνέπειες για τα παιδιά - παρουσιάζουν μειωμένη σχολική επίδοση -
αυξημένη αρτηριακή πίεση – χαμηλότερη επίδοση στα μαθήματα – δυσκολεύονται στην ανάγνωση και παραιτούνται
ευκολότερα από την επίλυση προβλημάτων
• πρέπει να μας προβληματίσει το γεγονός ότι τα παιδιά της χώρας μας περνούν περίπου 14.000 ώρες της ζωής τους σε
σχολικές αίθουσες με υψηλά επίπεδα θορύβου
Βλέπε ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ - αφιέρωμα στο "ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ - ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ" …
Βλέπε “ΑΔΕΣΜΕΥΤΟ ΤΥΠΟ” παρουσίαση-αφιέρωμα της μελέτης του BGS
“European Newspaper Awards – 2012”:
_________________________________________________________________________________________