Δημόσια συζήτηση για το μÎλλον και την ανάπτυξη
ΜεÏικοί στόχοι και Ï€Ïοτάσεις από τη δημόσια συζήτηση:                            ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΠΕΚΔΗΛΩΣΗ
· η γεωÏγία αποτελεί Îνα βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας
· η σÏγχÏονη αγÏοτική οικονομία Îχει ευκαιÏίες και Ï€ÏοοπτικÎÏ‚
· μποÏοÏμε να απελευθεÏώσουμε τη δυναμική της γεωÏγίας
· πÏÎπει να επιστÏÎψουμε στις Ïίζες και από εκεί να ανÎβουμε ψηλά
· η λÏση δε θα ÎÏθει από τις Î’ÏυξÎλλες αλλά από εμάς
· η Îξοδος από την καταστÏοφή Ï€ÏοϋποθÎτει συστÏάτευση σε κοινοÏÏ‚ στόχους
· υπάÏχει η αισιοδοξία ότι μποÏοÏμε και Ï€ÏÎπει να τα καταφÎÏουμε
____________________________________________________________________________________________________
Η ομάδα “Οικονομικών, ΧÏηματοοικονομικών και ΤÏαπεζιτικών Θεμάτων†(τα μÎλη της εÏγάζονται σε εθελοντική βάση) ["Economics, Finance & Banking"] του ΣυνδÎσμου Αποφοίτων Î’Ïετανικών Πανεπιστημίων (BGS), σε συνÎχεια των συζητήσεων με θÎμα την Îξοδο της Ελλάδας από την κÏίση με Ï€ÏακτικοÏÏ‚ και εφαÏμόσιμους Ï„Ïόπους, διοÏγάνωσε την Î Îμπτη 16 Ιουνίου 2011, στο αμφιθÎατÏο του ΙνστιτοÏτου Δασικών ΕÏευνών (ΕΘΙΑΓΕ) – και υπό την ευγενική του χοÏηγία, εκδήλωση με θÎμα “Οικονομική Ανάπτυξη & ΓεωÏγία ... επιστÏοφή στις Ïίζεςâ€.
Τα επιμÎÏους θÎματα αφοÏοÏν την παÏαγωγή και την επεξεÏγασία Ï€Ïοϊόντων, την Ï€Ïοώθηση και τις εξαγωγÎÏ‚, τη διασφάλιση ποιότητας, καθώς και τη βιώσιμη γεωÏγική ανάπτυξη.
Στη συζήτηση συμμετείχαν οι: ΆÏης Κεφαλογιάννης, ΓεώÏγιος Îυχάς, ΑφÏοδίτη Παπαδάκη – ÎšÎ»Î±Ï…Î´Î¹Î±Î½Î¿Ï ÎºÎ±Î¹ Σταμάτης Σεκλιζιώτης, υπό τον συντονισμό της κυÏίας Τάνιας ΓεωÏγιοποÏλου, δημοσιογÏάφου στην “ΚαθημεÏινήâ€, υπεÏθυνης για το ΥπουÏγείο ΑγÏοτικής Ανάπτυξης.
Ο Βασίλης Ζώτος, Ï€ÏόεδÏος του BGS Îκανε μια σÏντομη εισαγωγή και παÏουσίασε τους συμμετÎχοντες. Ως βασική ιδÎα, Ï€ÏοÎβαλε την ανάγκη, δεδομÎνου του ότι βÏισκόμαστε στην Ï„Ïίτη χÏονιά Ïφεσης, να υπάÏξουν αναπτυξιακÎÏ‚ Ï€Ïωτοβουλίες, οι οποίες να εστιάζουν στα συγκÏιτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδος, συγκεκÏιμÎνα στην ΑγÏοτική Ανάπτυξη.
Όπως τόνισε η γεωÏγία είναι μια από τις λÏσεις για ανάπτυξη, γι αυτό Ï€ÏÎπει να Ï€ÏοχωÏήσουμε γιατί διαφοÏετικά όσο το καθυστεÏοÏμε θα οδηγηθοÏμε στο σημείο όπου δεν θα υπάÏχει καμία λÏση και καμία επιλογή.
ΑÏχικά η ΑφÏοδίτη Παπαδάκη – ÎšÎ»Î±Ï…Î´Î¹Î±Î½Î¿Ï (βιογÏαφικό) παÏατήÏησε ότι η σÏγχÏονη τάση που Ï€ÏÎπει να ακολουθήσει η χώÏα, είναι η μετάβαση από το μοντÎλο της γεωÏγικής, στην ευÏÏτεÏη αγÏοτική ανάπτυξη. ΠÎÏαν των συντονισμÎνων επιχειÏηματικών Ï€Ïοσπαθειών σε ευÏεία κλίμακα μÎσω μεγάλων αγÏοτικών επιχειÏήσεων, Ï€ÏÎπει να υποστηÏιχθεί η Ï€Ïοσπάθεια ανάπτυξης των μικÏής κλίμακας τοπικών επιχειÏήσεων της Ελληνικής πεÏιφÎÏειας, μÎσω της ιδιωτικής Ï€Ïωτοβουλίας και των συνεÏγασιών, για τα εκάστοτε Ï€Ïοϊόντα για τα οποία υπάÏχει ζήτηση και Ï€ÏοσφÎÏεται στÏατηγικό πλεονÎκτημα. Η πιο επιτυχημÎνη Ï€Ïακτική κατά την τελευταία Ï„Ïιετία, είναι η ανάληψη ιδιωτικής Ï€Ïωτοβουλίας και η δημιουÏγία ανεξάÏτητων τοπικών συνεταιÏισμών σε πεÏιοχÎÏ‚ στις οποίες φαινόταν να είχε χαθεί κάθε Ï€Ïοοπτική βιωσιμότητας των παÏαδοσιακών γεωÏγικών μοντÎλων ανάπτυξης. ΤÎλος υπήÏξε αναφοÏά στο ελπιδοφόÏο μήνυμα, πως την πεÏίοδο 2008 – 2009, 37.000 αστοί μετακινήθηκαν στην ÏπαιθÏο αναλαμβάνοντας αγÏοτικÎÏ‚ εÏγασίες.
Στη συνÎχεια ο Σταμάτης Σεκλιζιώτης (βιογÏαφικό) ανÎλυσε το μοντÎλο των ΓεωÏγικών ΕφαÏμογών, μÎσω του οποίου θα Ï€ÏÎπει να Ï€ÏογÏαμματίζεται από ειδικοÏÏ‚ επιστήμονες το εκάστοτε πλÎον δόκιμο μοντÎλο ΑγÏοτικής ΠαÏαγωγής για κάθε πεÏιοχή και βάσει αυτοÏ, να επιμοÏφώνονται και να καθοδηγοÏνται κατάλληλα οι παÏαγωγοί. Ελλείψει του οÏγανωμÎνου μοντÎλου των ΓεωÏγικών ΕφαÏμογών, η Ελληνική αγÏοτική παÏαγωγή τείνει να απολÎσει, Îναντι του ανταγωνισμοÏ, τα παÏαδοσιακά επιτυχημÎνα, αναγνωÏισμÎνα, αγÏοτικά Ï€Ïοϊόντα. ΕπιπλÎον επισημάνθηκε ότι αυτή τη στιγμή Ï€ÏαγματοποιοÏνται εισαγωγÎÏ‚ αγÏοτικών Ï€Ïοϊόντων Ïψους 6.6 δισεκατομμυÏίων ευÏÏŽ, τη στιγμή που υπάÏχουν πεÏί τα 8 εκατομμÏÏια στÏÎμματα ακαλλιÎÏγητης γεωÏγικής γης.
Ο ΆÏης Κεφαλογιάννης (βιογÏαφικό) μοιÏάστηκε την εμπειÏία του από τις επιτυχημÎνες Ï€Ïοσπάθειες εξαγωγής τοπικών Ï€Ïοϊόντων ανεξάÏτητων αγÏοτικών συνεταιÏισμών, ενώ τόνισε πως με την κατάÏÏευση της εσωτεÏικής αγοÏάς, παÏουσιάζεται ευκαιÏία για αÏξηση των αγÏοτικών εξαγωγών, μÎσω ιδιωτικών Ï€Ïωτοβουλιών με ισχυÏÏŒ ÏŒÏαμα και αξίες, οι οποίες θα υιοθετήσουν συμπαγείς Ï€ÏοωθητικÎÏ‚ ενÎÏγειες για Ï€Ïοϊόντα με ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, για τα οποία θα υιοθετηθοÏν καινοτόμες Ï€ÏακτικÎÏ‚ marketing. ΠαÏÎθεσε συγκεκÏιμÎνα στοιχεία εÏευνών οι οποίες αποδεικνÏουν ότι μία σειÏά Ελληνικών παÏαδοσιακών Ï€Ïοϊόντων πεÏιÎχει χÏήσιμα και υγιεινά συστατικά και ουσίες σε σημαντικά υψηλότεÏη πεÏιεκτικότητα σε σχÎση με ανταγωνιστικά Ï€Ïοϊόντα παÏαγόμενα σε άλλες χώÏες, γεγονός που δεν Îχει αξιοποιηθεί κατάλληλα για την Ï€Ïοώθηση των Ελληνικών Ï€Ïοϊόντων, καταδεικνÏοντας αδÏάνεια και κακό marketing. Βάσει των παÏαπάνω, αναδείχθηκε η ανάγκη για την ανάπτυξη 3 – 4 ισχυÏών Ελληνικών brand names αγÏοτικών Ï€Ïοϊόντων.
Κλείνοντας τις αÏχικÎÏ‚ τοποθετήσεις των ομιλητών, ο ΓεώÏγιος Îυχάς (βιογÏαφικό) εστίασε στην ανάγκη Ï€Ïοβολής των Ελληνικών αγÏοτικών Ï€Ïοϊόντων, ως ιδιαίτεÏα ασφαλή, με βάση τα χαÏακτηÏιστικά τα οποία διαθÎτουν και αποÏÏÎουν από το μοναδικό μικÏοκλίμα της χώÏας. Βάσει των εγγενών χαÏακτηÏιστικών τους, τα Ελληνικά αγÏοτικά Ï€Ïοϊόντα είναι σαφώς ασφαλÎστεÏα και πιο θÏεπτικά/υγιεινά των λοιπών ΕυÏωπαϊκών, χαÏακτηÏιστικό που Ï€ÏÎπει Ï€Ïώτον, να ενισχυθεί μÎσω υγειονομικών ελÎγχων που θα διασφαλίσουν την ασφάλεια κατά τη διακίνηση, τυποποίηση, αποθήκευση και συντήÏηση και δεÏτεÏον, να αξιοποιηθεί επικοινωνιακά για την Ï€Ïοώθησή τους.
Στη συνÎχεια υπεβλήθησαν εÏωτήσεις από το ακÏοατήÏιο, τις οποίες, υπό τον συντονισμό της κυÏίας Τάνιας ΓεωÏγιοποÏλου (βιογÏαφικό), απάντησαν οι συμμετÎχοντες στο πάνελ.ÂΣταχυολογώντας θÎματα και θÎσεις που αναπτÏχθηκαν κατά τον διάλογο αυτό, αναφÎÏουμε τα εξής:
• Η Ελληνική αγÏοτική παÏαγωγή δεδομÎνου ότι δεν μποÏεί να ανταγωνισθεί σε κόστος την παÏαγωγή μαζικών
 πÏοϊόντων (commodities), θα Ï€ÏÎπει να εστιάσει στην παÏαγωγή Ï€Ïοϊόντων υψηλής ποιότητας τα οποία θα
 απευθÏνονται σε εξειδικευμÎνο κοινό (niche market), με υψηλά πεÏιθώÏια κÎÏδους.
• Î ÏÎπει να αξιοποιηθοÏν εξαγωγικά οι ευκαιÏίες που Ï€ÏοκÏπτουν από την αναγνώÏιση των τουÏιστών για τα Ελληνικά
  αγÏοτικά Ï€Ïοϊόντα.
• Î ÏÎπει να ενισχυθεί η Ï€Ïοστατευόμενη Ï€ÏοÎλευση των Ελληνικών Ï€Ïοϊόντων, και να πεÏιοÏισθεί η αλλοίωσή τους λόγω
  αισχÏοκÎÏδειας.
• Î ÏÎπει να αξιοποιηθοÏν τα Ελληνικά εστιατόÏια του εξωτεÏικοÏ, για την Ï€Ïοβολή των Ελληνικών αγÏοτικών Ï€Ïοϊόντων.
• Î ÏÎπει να αντιμετωπιστεί η μεγάλη ψαλίδα Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Î¹Î¼ÏŽÎ½ παÏÎ±Î³Ï‰Î³Î¿Ï ÎºÎ±Î¹ τελικών τιμών καταναλωτή, η οποία πλήττει
  και τους παÏαγωγοÏÏ‚ και τους καταναλωτÎÏ‚. Ενδεικτικά αναφÎÏεται ότι στην Ελλάδα ο λόγος τιμών είναι 1/5, ενώ
  στην υπόλοιπη ΕυÏώπη είναι 1/3. Ως μÎÏος της λÏσης Ï€Ïοτείνεται η ανάληψη ιδιωτικής Ï€Ïωτοβουλίας για την
  παÏάκαμψη των μεσαζόντων.
• Î ÏÎπει να δημιουÏγηθεί μία ενιαία ΑγÏοτική Πολιτική, στο πλαίσιο της οποίας να γίνονται και οι διαπÏαγματεÏσεις με
 την ΕυÏωπαϊκή Ένωση.
Η συζήτηση ήταν Ï€Î¿Î»Ï ÎµÎ½Î´Î¹Î±Ï†ÎÏουσα και ζωντανή, ενώ υπήÏξε Ï€Î¿Î»Ï Î¼ÎµÎ³Î¬Î»Î· συμμετοχή από το ακÏοατήÏιο. Η εκδήλωση επεκτάθηκε Ï€ÎÏαν του Ï€ÏογÏαμματισμÎνου χÏόνου και το σÏνολο των παÏευÏισκομÎνων Îφυγε με θετικό πνεÏμα.
                                                                                BGS Ομάδα ΜελÎτης και Υλοποίησης της Εκδήλωσης